BOGHOLDERI

Mere end 300 regnskaber afsluttet til revision siden 1999.

Bogholderi


"Det er jo ikke raketvidenskab"


Med satser og beløbsgrænser der ændrer sig årligt, og lovgivning der ændrer sig jævnligt kan der være en del at holde styr på, og det kræver faktisk at der bruges resourcer til at holde sig opdateret - og når man rådgiver, at være dækket af forsikring imod beslutninger funderet på forkert rådgivning.


Mange af de regler vi som bogholdere, revisorer eller rådgivere arbejder efter er offentligt tilgængelige. Andre er principielt tilgængelige men kræver fortolkning og kendskab til domme, for at man forstår dem rigtigt.


Af samme grund er rådgivning og rådgiver ansvarsforsikring uløseligt forbundet. Ja, du kan nok spørge din svigermor om det guld du købte i tyrkiet til din smykkebutik skal fortoldes, for hun var jo bogholder for mureren i industrikvarteret i mange år - men dækker hun hvis du står i lufthavnen og skal betale for manglende fortoldning?


Grundet lovgivningens store spænd når det kommer til regnskab og skat og ad-hoc er hele området også fragmenteret imellem forskellige rådgivere.


Det vil være en fejl at opfatte fagområdet som en linie hvor bogholder er i den ene ende og statsautoriseret revisor er i den anden. Autorisation er ingen garant for erfaring inden for alt hvad der hedder regnskab.


Prøv i stedet at tænke på fagområdet som en cirkel, hvor du har forskellige fagpersoner der kan hjælpe din virksomhed med forskellige udfordringer som din virksomhed skal igennem. Noget er bogføring, noget er skat, noget er årsregnskab og noget er erklæringer (men kun nogle gange). Noget andet er salg, forhandling med kunder, samarbejde med leverandører. Import og fortoldning, løn og meget andet.


På lang sigt kan du med mindre virksomheder overlade bogholderiet til mig med alle de krinkelkroge, det nu har, og få stoisk ro i maven. Du vil få mange hands-on kompetencer, og adgang til specialistrådgivning igennem mit netværk hvis du får brug for det.


På mange måder er det fuldstændig som hos de 4 store - bare lidt billigere.


Og skal du bruge en godkendt revisor, så samarbejder jeg med flere og kan formidle afhængig af dine behov.

 
 
 
 

Lidt viden om dine kunder


  • ca. 20% af alle kunder der får kredit havner i en inddrivelsesprocess.
  • ca. 3% af din omsætning bliver aldrig betalt.
  • ca. 3% af din omsætning er en endnu højere andel af dit overskud.
  • Ca. 67% af danske virksomheder vælger helt bevidst at udskyde betaling.
  • Ca. 92% af danske virksomheder spekulerer bevidst i hvordan udskudt livkiditet kan forrentes bedre.
  • Ca. 85% af danske virksomheder finder det socialt uacceptabelt at betale for sent.
  • Mange virksomheder har slet ikke, på nogen måde indregnet kreditomkostninger i deres prissætning.
  • Den største årsag til konkurser i EU - er manglende betalinger.

Debitorbogholderi


Debitorbogholderi handler i virkeligheden om din bundlinie. Du får en person til, at fokusere på det regnskabsmæssige der handler om kunderne. Der kan være rigtigt mange discipliner at løbe igennem, og specielt hvis din virksomhed yder kredit til mange kunder kan opgaverne vidtrækkende.


Det er almindeligt kendt i faget, at debitorbogholdere er under større pres end andre. Det er fordi stor vægt hviler på dem for at få pengene hjem igen, samtidig skal de måske prøve at få penge ud af virksomheder som har dårlig likviditet, og derfor skal presses på nogle andre parametre. Det kan være ubehageligt for begge parter, og det tærer på folk, for samtidig skal man være opmærksom på om det er en kunde man skal være på god fod med næste måned.


Der er ingen tvivl om, at en debitorbogholder med tid kan bidrage med rigtigt meget til bundlinien, for hvis 3% af omsætningen ikke kommer hjem af sig selv, hvor meget taber virksomheden så?


Debitorbogholderi handler om at reducere dette så meget som muligt. Og ingen kan reducerer hele risikoen, men er man nået halvvejs så er det også et godt resultat.


Stoisk kan tage sig af denne process, eller hjælpe med at gennemgå jeres nuværende processer for at finde tiltag som kan forbedre jeres bundlinie.

Kreditorbogholderi


Kreditorbogholderiet håndterer leverandører og sikrer en god process så de penge der står på firmaets bankkonti ikke uden årsag forlader firmaet. En god kreditorbogholder sikrer at de dokumenter der modtages er valide til fradragsformål, at faktura lægges ind med rigtig betalingsdato og vedligeholder godkender flows, betalings oplysninger på leverandører og andre stamdata. Afhængig af organisationen kan systemerne der bruges være tunge og besværlige, og det kræver god kommunikation med leverandører og, at man er opmærksom på faktura der hænger i systemet.


Den vigtigste opgave er, at de leverandører man er afhængig af bliver behandlet som samarbejdspartnere men forhindrer ikke, at der bliver tilbageholdt betalinger af dem der er ansvarlige for betalingerne. Beslutter en leverandør at stoppe samarbejdet kan det have invaliderende betydninger for omsætningen.


Når alt er klargjort til betaling, så kræver det også kendskab til at effektuere betalinger - danske såvel som internationale, og selvfølgelig at deltage i bankafstemninger og kreditorafstemninger.


Stoisk kan tage sig af denne process, og gennemgå jeres nuværende setup for at finde sårbarheder mod svindel i jeres system, eller processer der kan forbedres til fordel for jer. Ofte kan en bestemt politik, eller mangel på samme koste meget på bundlinien. Svindel havner jævnligt i medierne når det er offentlige arbejdsgivere, og nogle gange vælger private virksomheder at holde det skjult for at sikre deres eget omdømme.


Stoisk kan gøre dine managers opmærksomme på hvilke fælder kan kan være i faktura, hvilke typer omkostninger der kan ligge over markedspris, og hvilke tiltag der skal til for at ændre på omkostningstrykket så i nemmere kan holde budgetterne.

Finansbogholderi


De flester der starter med bogholderi starter med finansbogholderi. Det gør man for at få en forståelse af hvordan de andre moduler spiller sammen senere hen. F.eks debitormodul, kreditormodul, lagermodul osv.


Finansbogholderi bruges hver dag i alle virksomheder i en vis udstrækning, idet de fleste regnskabssystemer er moduleret efter virksomheden.


Finansbogholderi stiller krav til, at de bevægelser man danner i regnskabet er dokumenteret, måske på en mere kompleks måde. Afskrivninger, periodiseringer og henlæggelser kræver specielle opgørelser, for eksempel i excel.


Stoisk kan tage sig af denne process, og sørge for korrekt dokumentation, afstemninger og opgørelser som er klar til revision.


Stoisk kan også komme og gennemgå disse processer med dig eller din bogholder, og sikre at gode rutiner overholder de dokumentationskrav som følger.

Controlling


Et andet ord for økonomiansvarlig - ikke for afdelingen, men for de underliggende dokumenters rigtighed, at de overholder dokumentationskrav til revision og tallenes rigtighed er sikret over for ledelsen, som skal bruge rapporter som beslutningsgrundlag.


Typisk er der fokus på kreditorer, men funktionen kan også være for specielle og målrettede rapporter til ledelsen, analyser af nøgletal, afstemninger og meget andet.


Controlling stiller lidt højere krav til og indblik i regnskabet, de overordnede krav og er kritisk i forhold til om tingene nu også kan være rigtige, tjekker tingene 2 gange og forstår hvad man kigger på.


Stoisk kan tage sig af denne process, og vi kan samarbejde med dig for at finde nogle måltal som du kan bruge til at se om tingene følger den forventede udvikling - det er ikke nødvendigvis et budget. Det kan også være om faktura ligger for længe i ind- eller ud-bakken.


KPI's behøver ikke tage udgangspunkt i regnskabstal. For en af danmarks største virksomheder lavede jeg KPIs med udgangspunkt i en revisionslog. Resultatet havde konsekvenser i hele kæden af den undersøgte process.

Dit bogholderi


Når det kommer til dig bogholderi, så er der mange veje til det samme sted. Og lige nu er det typisk et årsregnskab.


Nogle af vejene er belagt med personlige relationer og kompetencer, nogle kommer i form af en CSV-fil, og nogle skaber vi selv.


Hvad du har brug for, er ikke nødvendigvis hvad din nabo har brug for. Tal med mig, lad mig høre hvad du har brug for. Sammen finder vi det.


Dit bogholderi og kravene dertil flytter sig jævnligt men det betyder ikke at du ikke kan få noget viden ud af det som kan løfte din virksomhed op på et andet niveau.

Åbningstider


Mandag:   Lukket (1)

Tirsdag:     Lukket (1)

Onsdag:    Lukket (1)

Torsdag:    Lukket (1)

Fredag:      12-15 (2)


(1) Det fysiske kontor er lukket på disse dage grundet off-site opgaver.


(2) Kontoret er åbent, og der kan bookes møder mv.


Der svares på mail og tlf inden for 24-48 timer.

STOISK

  Din bæredygtige bogholder


Staget 48

3070 Snekkersten

Danmark

 

Email: Indbakke@stoiskregnskab.dk

 

Telefon: 61 27 76 76

Copyright @ STOISK |  CVR-nr.: 28 91 97 19 | Staget 48 | DK-3070 Snekkersten | Danmark