Bogholder i Helsingør

Vores bogføring

Det vi laver på kontoret handler egentlig om de aftaler vi har indgået, for vi gør hvad vi har aftalt – men hvad indebærer det så i praksis?

De bilag vi får ind enten i elektronisk form eller i hardcopy bliver sorteret og brugt i elektronisk format. Der kan være store fordele i at digitalisere bilagene, da mange programmer i dag kan aflæse selv små kvitteringer helt eller delvist. Der er krav om at man skal opbevare regnskabsmateriale i god stand i 5 år, og såfremt der skulle være en skatteforespørgsel er det meget hurtigt i så fald at finde de rette bilag.

Der er ingen tvivl om at fra hardcopy til digital form koster det noget ekstra, men værdiskabelsen kommer bagefter.

Vi kigger på om omsætningen er kommet ind, enten har du selv faktureret eller benytter måske andre former for registrering af salg – MobilePay, iZettle eller andet. Ikke alle bruger debitormodul, da de har meget salg til enkeltkunder – og måske har du brug for hjælp til fakturering.

Vi tager løbende kreditorbilag og finansbilag og får bogført således at dine omkostninger ligger rigtigt i bogføringen. Ikke alle virksomheder bruger et kreditormodul, men det er vigtigt for vores planlægning at omkostningsbilag er inde så tidligt som muligt i processen.

Sådan ser vores likviditet ud

Vores afstemninger

Når vi har håndteret alle bilag – dels på omkostningssiden og salgssiden – så kigger vi på om banken stemmer, og periodevis kigger vi også på de andre afstemninger – der kan være løn, moms, lønsum eller andet som kan være relevant.

Afstemninger er første kvalitetssikrings process, og indebærer både at man gennemgår eksternt materiale for at se om bogføringen stemmer overens med materialet – f.eks et kontoudtog fra banken. I dag klares dette oftes elektronisk i ERP systemet eller i Excel med en CSV fil som man hiver ind fra banken. Det kan også være kontoudtog fra en stor leverandør der skal gennemgåes.

Nogle gange afslører det at man har overset en process, andre gange at der måske blot mangler bogføring af kontooverførsler mellem egne konti – noget man nogle gange glemmer at dokumentere i bilagsform. Afstemningen dokumenteres, så første del af vores kvalitetssikringsarbejde er dokumenteret.

Vores kvalitetsikring

Tjeklisten for kvalitetssikring varierer lidt for selvstændige og selskaber.

Nye lovmæssige ændringer gør at vi skal være mere vågne end vi har været før, og det koster altså lidt mere. Til gengæld prøver vi at komme hele vejen rundt. Sikkerheden for et korrekt resultat bliver lidt højere.

Kvalitetssikring handler om at sikkerheden for regnskabet er højere end det havde været uden. Har man f.eks et selskab så er der nogle afstemninger som bør gøres kvartalsmæssigt, men ikke alle kunder ønsker det – og ligger det så ikke i aftalen så er der flere ting der skal følges op på til slutningen af året, det er bl.a. dér en kvalitetssikring skaber værdi.

Dit regnskab

Som selvstændig er der ingen tvivl om at regnskabsdelen kan være en udfordring.

Vi plejer at sige at omkostningen er delt i 3:

  1. ERP system
  2. Vores service
  3. Indberetning til SKAT

Vi lægger nye samarbejder ud med en vurdering af opgaven baseret på en dialog med dig som kunde. Sammen finder vi frem til en forventet samlet pris pr. år – ikke som et fastpris tilbud men som en forventet pris. Den forventning bruger vi som basis for aconto faktura, og når vi har afsluttet året, så får du en slutopgørelse.

Når året er gået laver vi en evaluering og justerer, og retter så acontobeløbet til.

DIT ERP system

Det er ikke så vigtigt for os hvilket system du vælger, men vi hjælper gerne med at finde et system som virker for dig, eller måske skal det være en kombination af flere, baseret på de behov du har.

Vi har arbejdet i næsten alle systemer tilbage fra 2000, og dermed kan vi bruge de fleste kendte systemer.

Lige nu har vi nogle fordelagtige priser hos E-conomic, men bruger også gerne Billy’s Billing eller Dinero. Vi har kunder som bruger de gratis versioner til fakturering, og så hælder vi de faktura ind i E-conomic hvor vi så har nogle billige digitale moduler til håndtering af omkostninger, afstemninger osv.

Vores kunder ligger typisk på ca. 2.500 årligt for denne del af omkostningen, og vi leverer så service ift. vedligehold af kontoplan, integrationer med andre systemer osv.

Vores service

Det drejer sig om den del af dit regnskab hvor vi faktisk laver noget, servicerer dig og leverer indhold til dit regnskab!

  1. Bogføring
  2. Indberetninger
  3. Afstemninger
  4. Kvalitetssikring
  5. Øvrig assistance
  6. Controlling
  7. Undervisning

Alle kunder er forskellige, og derfor giver det ikke mening at prøve at sammenligne timepriser, men bogholdere er også forskellige.

Jeg bruger lidt mere på digitale værktøjer og gør derfor tingene lidt anderledes end traditionelle bogholdere.

Kunderne er glade selvstændige som har ro i maven, og føler at de får en sparringspartner som er oprigtigt interesserede i dem og deres virksomheder. Det handler ikke for os om at fakturere tid, men at have dialog med kunden og sørge for at du som kunde ser fremgang i samarbejdet.

Fælles ansvar for indberetninger

Når vi indberetter tal til myndighederne er det vigtigt at vi har tingene på plads, og har underliggende dokumentation for vores arbejde.

Det er uanset om det er en momsindberetning, lønsum eller til selvangivelsen.

Såfremt vi selv har lavet regnskab, så kan vi levere en selvangivelse til en fast pris (til PSL beskatning) for 2.495,-

Vi laver ikke skatterådgivning, dertil henviser vi til professionelle samarbejdspartnere som kan levere rådgivning i høj kvalitet.

Såfremt du har specielle behov, f.eks. bliver beskattet efter VSO så anbefaler vi at få tilknyttet en specialist og vi har flere i vores netværk vi kan bruge.

Vi laver de andre indberetninger for 200,- pr stk.

Lokal biks

Vores kontor på Stengade ligger i hjertet i Helsingør, og kender man lidt til Helsingør ved man måske, at det var lige hér at grænsen gik til den gamle havn – og i at det var i dette område at de penge der blev brugt til at opbygge Danmark blev tjent med Øresundstolden.

Lige hér.

På trods af geografisk placering kommer de fleste af kunderne alligevel fra København, og mange af dem taler engelsk.