Fra krøllet kvittering til ro i maven på få minutter
STOISK er bogholderi – med mere.
Selvom du som virksomhedens ejer nu er regnskabs ansvarlig (Tillykke!), så er det ikke sikkert det giver mening at løse alle opgaverne i din virksomheds bogholderi.
Hvis du har få midler og meget tid, så kan du måske få noget ud af at lære alle momsreglerne og tage bogføringskurser. Men for alle andre end bogholdere som mig, som får fradrag for den slags kurser, så giver det ofte mere mening at bruge tiden på at få nye kunder, lave en hjemmeside, annoncefremstød eller deltage på netværks events.
Specielt for dig med få timer til rådighed, så kan det være du skal overveje om tiden er værd at prioritere på at registrere hvordan dine få midler er brugt, i stedet for at bruge tid på at finde opgaver du kan løse for penge.
Der er som oftest flere opgaver i din virksomheds regnskab i 2023 som skal løses på en god måde; Det er ikke nok at skøjte hen over bogholderiet indtil du skal overholde en deadline – fordi konsekvenserne er nu med den nye lov, så meget mere alvorlig end den har været tidligere.
- Et velfungerende ERP system med god integration til 3. parts værktøjer.
- Korrekt og tidssvarende bogføring knyttet sammen med relevant digitalt bilagsmateriale.
- Afstemningsarbejder, ofte til eksterne kilder – f.eks bank, leverandører eller SKAT.
- Kvalitetssikring – faste tjeklister der sikrer at vi er kommet igennem alle relevante punkter.
- Rapportering eller opstilling af regnskab
Hver af disse punkter kan koste et sted mellem 5-10.000 kr at løse på årsbasis, men den værdi man får skabt er anderledes målt.
Værdien af et aflagt årsregnskab kan være et sted mellem 40-500.000 kr pr. regnskabsår – idet værdien af det man mister hvis man ikke gør hænger nøje sammen med kapitalen i selskabet, den opsparing man har i likvide midler og eventuelt nye indbetalinger fra kunder indtil man bliver tvangslukket – og i det tilfælde kan man redde sig en konkurskarantæne, altså forbud mod at starte nye virksomheder.
Den tid der bruges på at løse bogføring skal helst være så kort som muligt målt på tiden fra modtagelse af bilag til registrering og betaling. Den kan være så lille som et minut til 2-3 minutter i værste fald. Måske bruger du allerede nu 5-15 minutter pr. leverandørfaktura? Der skal tænkes over om prisen er ifølge aftale, lægges betaling ind og registreres hvilken slags omkostning med hvilken momskode – måske skal den også afskrives eller opdeles i flere perioder.
Så skal du gerne have et overblik over økonomien, det kræver at alt er afstemt og måske også at du har lagt et budget frem i tiden. Selvom du nok godt kan læse nogle budgettal, så kan man også få et grafisk overblik som gør at hjernne hurtigt kan se i hvilken retning man bevæger sig. Det gør at man kan tage hurtige beslutninger – selv uden særlig stor regnskabsindsigt.
Der er med andre ord gode muligheder for at skabe værdi for små virksomheder.
Adgang til et professionelt netværk af rådgivere, når der er behov for det.
Bilag behandles i henhold til loven.
Det giver stoisk ro i maven.
Vi kører med faste priser – fordi så ved du hvad tingene koster før du træffer et valg. Ingen overraskelser og ingen efterregninger.